RSS Feed

stop Drugs.change your Life


stop Drugs.change your Life
2 قصة
(1) .. دعونى انسان
سيد .. مد يا طيفا
طيفا .. امشى عادى ماتبقاش غبى
سيد .. انت شايف كده
طيفا ..ايوة .. وادخل الشارع اللى جى يمين
سيد .. يفتح يده وينظر الى تلك البرشامة المغلفة ويقول
.. اى ده احنا اضحك علينا

طيفا .. فى اى ؟
سيد.. البرشامة معليهاش علامة الاكس دي مش تيمول
هما ولاد الريس بقوا يبيعوا تيمول مضروب ولا أي

طيفا .... يأخذها وينظر بدقة .. ثم ينظر الى سيد ويقوله
.. دى تيمول اصلى مش مضروب
سيد .. ينظر الى البرشامة مرة اخرى ويصمت
وكأنه اقتنع بكلام طيفا

سيد .. بقولك اى انا هفتحها وابلع نص وانت تبلع التانى
طيفا .. استنى مش دلوقتى
سيد .. نبلعها احسن علشان ميبقاش معانا حرز
طيفا .. لو خايف تشيلها هات انا اشيلها
سيد .. ليه ياعم هو احنا مش قدها ولا اى
سيد يشيل برشامة التيمول فى جيب البنطلون
سيد.. الواد حوده وتامر النهاردة جيبين حتة حشيش هيشربوها مع بعض
طيفا .. لو عاوز تشرب حشيش روح معاهم انا مش ناقصك بروح امك
سيد .. ياعم اهدى بس علينا ماتبقاش قافش كده
سيد ..اى ده ..ده الواد انور بيرن عليا .. اصلى كنت قايله اننا ريحين نجيب
حباية تيمول .. شكله كدة عاوزنى اجيبله .
طيفا .. كنسل انا مش هرجع تانى
سيد .. الواد ده صعبان عليا .. أصله اضرب بالتيمول
.. اليوم اللى مابيشربش فيه تيمول بيخده كله نوم فى البيت
طيفا ..يستاهل
سيد .. بتعجب ليه!
طيفا .. علشان بياخد تيمول
طيفا .. سيد انت بتاخد تيمول ليه ياسيد
سيد .. علشان امم ايوة علشان بيدينى بور
وبيخلينى عامل دماغ تمام .. بيخللى الواحد ميفكرش
تحس بسعادة يعنى و..و..
طيفا .. سعادة .. ومتفكرش
سيد .. انت مالك النهاردة قافش كده ليه
طيفا.. لا ابدا مفيش حاجة
طيفا .. عارف يا سيد .. انا امباح راجع البيت الساعة كام
راجع الساعة 4 الفجر

اصل كنت مع خالتى عند الدكتور
كانت بتكشف على ابنها الصغير .. عند دكتور مخ واعصاب
اصل الدكاترة دول بيعملوا عمليات الصبح ويكشفوا على الناس بالليل
عارف ياسيد انا امبارح اول مرة جسمى يقشعر اوى .. لما شفت بنت
قدنا كدة يا سيد كانت مع ابوها وامها .. اول لما سمعت ضحكتها ياسيد
جسمى اشعر .. ضحكة معناها انها فرحانة الفرح كله دى مش ضحكة
دى ضحكة مع ابتسامة يا سيد فاهم ياض ..شكلك حمار ومش فاهم حاجة

البت كانت جميلة اوى .. انا مقدرتش ابص فى وشها وهى بتضحك
سيد .. ازاى مابصتش فى وشها .. وازاى عرفت انها جميلة اوى
طيفا .. سمعت الناس بتقول عليها جميلة اوى .. بس كان ناقصها حاجة .. العقل .. اللى انت عاوز توقفه شوية
عارف ياض ابوها كان عمال يحكى ويقول ان هو بقاله سنتين عند الدكتور ده
وان بنته اتقدمت عن الاول بكتير وكان فرحان قوي
ولما واحد سأله اتقدمت ازاى يعنى

ابوها قال .. انها بقت تغير هدومها لوحدها .. وتدخل الحمام لوحدها
يا يا سيد . علشان عقلها بس اتحرك خطوة ابوها بقه فرحان
وعنده امل وبيقول انها اتقدمت
واحنا يا سيد عاوزين ناخد تيمول علشان نريح دماغنا شوية
طيفا .. اى ده يا! سيد عربية كلاب (ميكروباص .. بيبقى تبع الحكومة )
اتنين شحوطا بيتقدموا من سيد وطيفا .. جى منين ؟ جى منين
طيفا وسيد وقفوا ..
بطايئكوا
طيفا وسيد طلعوا البطايق
واحد من الاتنين الشحوطة بس فى البطايق قوام
لكنه شد المحفظة من طيفا فضل يقلب فيها وجواها
خد بتاعت سيد

سيد ..على فكرة المحفظة فيها حجات خاصة
حجات اى
سيد ..فيها فلوس وصور وأوراق
يبص بصه سريعة فيها ويدهالوا تانى
..جاين منين
سيد ..كنا بنتمشى شوية
بتتمشوا اى!
سيد .. ايوه بنتمشى .. الانسان المفروض يمشى كل يوم نص ساعة
طيفا نفسه ينطق ويقول لسيد .. اى الثقافة اللى نزلت عليك دى مرة وحدة ياروح امك دلوقتى يطلع البرشامة من جيبك ونروح فى ستين داهية
واحد من الاتنين الشحوطا .. بدا فى تفتيش جيوب طيفا و لم يجد معه شىء
ثم بدا بتفتيش جيوب سيد
وهنا طيفا قلبه وقع فى رجله وبدا يقول يارب انا بعد اللى شوفته امبارح
انا كنت ناوى ماخودش التيمول ده تانى ..بس .سامحنى يا رب. يارب استر
دخل ايده فى جيوب سيد وخرجها من غير مايطلع حاجة

بعدين بص لسيد وقال شكلكوا نضاف .. ومشيوا الاتنين الشحوطا وكأن
شيئاً لم يكن

طيفا .. معقول اللى حصل ده ..ياا الحمد لله
مخدوش بالهم من البرشامة

سيد ..برشامة اى .. البرشامة اصلا انا رميتها
طيفا ..لحقت ترميها ياض
سيد ..انا اصلا رميتها من بدرى .. اصلى كلامك عن البنت
بتاعت المخ والاعصاب فكرنى بموضوع كنت بفكر فيه

طيفا.. موضوع . موضوع اى
سيد .. انا لما باخد التيمول بحس انى حيوان .. ايوة يا طيفا بحس انى حيوان .. عنده باور لكن مخه واقف
طيفا ..حيوان ..
سيد .. ايوة يا طيفا بحس انى حيوان انا نفسى اعيش انسان ياطيفا ولو مرة وحدة .
----------

(2) .فى الليل .و النهار.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
تامر ينظر الى حوده وهو بيلف الجيوان
ينظر اليه وكأن على رأسه الطير
تامر يقول فى سره .. انا بعرف اعمل خابور 100/100
بس ناقصنى انى اعرف اعمل جيوان ..
.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
حوده يمد يده التى تحمل الجيوان الى تامر ويقوله .. خش يا معلم
تامر .. يولع الجيوان بالولاعة السخان ويخرج من فمه السحاب .
.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
تامر .. بعد ان انتهى من تثبيت الخابور فى السيجارة
وقطع حتة من السيجارة علشان تبقى على مقاس فتحة الكوباية
تامر .. يمد يده التى تحمل الخابور الى حوده دون ان يتكلم
ويكتفى بالنظر الى عين محمود
.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
حوده قد فهم ما يريد ان يقول تامر من هذه النظرة ..
ويمسك بإيده الولاعة السخان ويولع الخابور
تامر يضع الخابور داخل الكوباية ويغطى الكوباية بكرتونة مدورة .
.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
تامر .. بس الحشيشة دى 100/100
حودة .. يا بنى دى اسمها بسكوتة..صنف تلاتات
تامر.. بس ملهاش حل .
حودة.. انا طاير هههـ .. انت روحت ولا لسه .
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
تامر .. بدأ مفعول الحشيش معاه .. بدأ يفكر كتير
حتى انه لا يستطيع ان يوقف تفكيره .
تامر .. تعرف يا حوده انا بكره الحشيش علشان بيخلينى افكر
حوده .. يا معلم احسن حاجة انك تشرب حشيش ومتفكرش
تامر ..ليه ياض
حوده.. علشان سعات بتفكر فى الله يعنى استغفر الله العظيم ..يعنى ..
تامر ..عارف انت عاوز تقول اى .. مبتقدرش تحط حدود لتفكيرك .
.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.

فى الليل ..
تامر .. يقول فى سره استغفر الله العظيم والله انا ما أقصد يا رب افكر
فى كدة .. بس مش قادر أوقف تفكيرى .. يارب سامحنى
تامر قد بدأ يخرج عن حدود التفكير فى الله ..
تامر يعترف لنفسه ان الحشيش كافر .. لا يستطيع ان يوقف تفكيره
تامر مازال يقول فى سره .. يارب سامحنى مش هفكر فى كدة تانى
..ولكنه كان يفكر .. ولا يستطيع التوقف .. لانه اسطل ومش قادر يسيطر على عقله.
فى الليل ..
ينادى الله هل من عبد تائب اتوب عليه .
.
فى الليل ..
تامر .. يارب سامحنى .. انا مش ناوى اشرب حشيش تانى .
...
فى النهار ...
بعد ما تامر فاق ..مازال يتذكر هذه الكلمات
..يارب سامحنى انا مش ناوى اشرب حشيش تانى .
.
فى النهار ..
الله يبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل .
---------


0 الناس الى بتكتب فى الكشكول: